چطور اعتماد مشتريان را دوباره بدست بياوريم؟
با از دست دادن اعتماد مشتريان به سادگي كسب و كار شما دچار فروپاشي ميشود، در اين مقاله به جمع آوري نكاتي بسيار مهم جهت ارتباط مستمر با مشتريان و جلب اعتماد از دست رفته آنها خواهيم پرداخت.
اعتماد، اولين عامل حياتي براي هر نوع كسب و كاري مي باشد تا به وسيله آن ، مشتريان خود را به سمت خدمات و يا محصول خود جذب كنيد. اشتباهات و بي توجهي به بعضي مسائل باعث از بين رفتن اعتماد مشتريان به شما و تجارتتان مي شود.
بر اساس تجربه بزرگترين كسب و كار هاي دنيا، مهمترين دليل شكست يك كسب و كار كوچك و يا بزرگ قبل از هر چيزي از بين رفتن اعتماد مشتريان آن تجارت مي باشد. هميشه پيشگيري بهتر از درمان است اما گاهي برخي اوقات به دليل اشتباهات غير عمدي، مشتريان ما از كسب و كار ما دور ميشوند . چنين موردي در كسب و كارهاي اينترنتي بسيار رخ داده و باعث كاهش سود دهي مي شود. اين عامل يكي از بزرگترين و رايج ترين دليل مشكلات كسب و كارهاي اينترنتي و يا سنتي به شمار مي رود و بي توجهي به آن قطعا براي شما مشكل ساز و خطر ساز خواهد شد.
يكي از مزاياي خريد اينترنتي نسبت به خريد معمولي امكان استفاده از نظرات و بررسي هاي ديگر خريداران مي باشد اما در كسب و كار هاي محلي و سنتي هم اين امكان با ترفند هايي ميتواند فراهم شود. اولين اشتباه يك وب سايت و يا كسب و كار محلي اين است كه امكاني براي اين نوع ارتباطات فراهم نكند. مردم دوست دارند تا نظرات ديگران را در مورد محصول مورد نظر خود بدانند و حتي بتوانند با آن ها ارتباط برقرار كنند. فراهم كردن اين امكان، يكي از مهمترين اقدامات شما در زمينه مشتري مداري و وفاداري مشتري خواهد بود.
فرقي نمي كند كه شما دچار اين مشكل شده ايد يا خير. چيزي كه شما را از چنين مهلكه اي به دور نگه مي دارد كسب اعتبار است. اعتبار باعث مي شود تا نه تنها وب سايت شما از ديد كاربران قابل اطمينان باشد، بلكه از نظر موتورهاي جستجو نيز به رتبه بندي شما كمك مي شود.
فراموش نكنيد كه اعتبار برند شما به صورت خودكار اعتماد كاربران را به دنبال خواهد داشت.
ما در ادامه نكاتي بسيار مهم را توضيح مي دهيم كه با توجه به آن ها مي توانيد اعتماد مشتريان خود را جلب كرده و يا اعتماد مشترياني كه از شما دور شده اند را دوباره بازيابي كنيد.
روي فعاليت ها و مشتريان اصلي خودتان تمركز كنيد
يكي از بزرگترين اشتباهات كسب و كارهاي هاي شكست خورده در دنيا، تقليد كردن از ديگران به جاي الگوبرداري از آن هاست. اين مورد دقيقاً باعث بي اعتبار شدن برند شما مي شود و نتيجه آن كاهش زياد اعتماد كاربران خواهد بود. اين را به خاطر داشته باشيد كه اگر مشتريان و كاربران به سراغ شما آمده اند، به خود شما و تجارت شما اعتماد كرده اند. پس شما بايد اين اعتماد را زمينه ساز پيشرفت خود كنيد و اجازه دهيد ويژگي هاي انحصاري خودتان، مسير موفقيت شما را ايجاد كنند.
ويژگي ها و خصوصيت هاي منحصر به فرد برند شما در واقع هويت تجاري شما را بازگو مي كنند و هيچ مشتري و كاربري نمي خواهد سرويس يا محصول مورد نظر خود را از تجارتي تهيه كند كه با بي هويتي اعتبار خود را زير سؤال برده است. توجه كردن به رقبا و زير نظر داشتن فعاليت هاي آن ها به منظور پيدا كردن نقاط ضعف خود و الگوبرداري براي پياده سازي برنامه هاي موفقيت آميز امري طبيعي و ضروري مي باشد اما كپي برداري و تقليد از ديگران بدترين كار ممكن براي يك تجارت به حساب مي آيد.
هر تجارت موفقي پيش از اين كه به درجه بالايي از كسب اعتبار برسد و در ذهن عموم نقش ببندد، رابطه خود را با مشتريان ثابت تقويت كرده است. مشترياني كه با تشويق شدن هاي شما وفادار و ثابت باشند، سكوي پرتابي بسيار مناسب براي شما خواهند بود. اين مشتريان نه تنها بخش زيادي از فروش و سودآوري شما را تضمين مي كنند، بلكه سيستم تبليغاتي قدرتمند و پر نفوذي هستند كه بدون كوچك ترين هزينه اي براي شما مشتري هاي جديد پيدا مي كنند.
قدرت مشتريان ثابت را دست كم نگيريد
در مبحث بازاريابي اينترنتي مقوله اي با عنوان 2Ps وجود دارد كه داشتن توجه ويژه به آن به وب مسترها توصيه مي شود. 2Ps در واقع مخفف دو كلمه Peers و Personalization مي باشد. اصطلاح Peers به مشتريان وفاداري اطلاق مي شود كه درست مثل يك شريك كار شما را تبليغ كرده و گسترش مي دهند. اين مشتريان افرادي مطمئن، با احترام و مشتاق پيشرفت كار شما هستند. اين مشتريان پتانسيل بالايي براي بهبود بخشيدن به كسب و كار اينترنتي شما دارند. برخي از اينفلوئنسرها همين مشتريان وفادار هستند با اين تفاوت كه راهكار نفوذ در شبكه هاي اجتماعي و ارتباط با ديگر كاربران را به صورت حرفه اي انجام مي دهند.
كافيست آن ها را به روش هاي مختلفي كه مي دانيد تشويق كنيد تا آن ها نام برند شما را پخش كرده و شما را به دوستان و آشنايان خودشان پيشنهاد دهند. بسياري از مشاغل گوناگون از اين گونه افراد به نحو احسن استفاده مي كنند. براي مثال اهداي كدهاي تخفيف مخصوص اين افراد و يا اهداي بن هديه در ازاي معرفي و به اشتراك گذاري برند شما از جمله اين موارد هستند. چنين رويكرد موفقيت آميزي در تجارت هاي آنلاين ايراني نيز ديده مي شود.
به عنوان مثال شركت اسنپ به مشتريان ثابت و وفاداري كه اسنپ را به ديگران معرفي مي كنند، اعتبار رايگان و يا سفرهاي رايگان ارائه مي كند و يا شركت هايي مثل ديجي كالا با استفاده از سيستم هايي مثل سيستم كد تخفيف و يا ديجي بن كه در ازاي خريد بيشتر تخفيف بيشتري براي خريدار در نظر مي گيرد، تعامل خود با مشتريان بالقوه را افزايش مي دهد. چنين روشي از بازاريابي اينترنتي را مي توان نوعي بازاريابي ويروسي دانست كه به كمك آن بتوان در زماني كم مقدار زيادي مشتري مستعد كسب كرد.
مورد بعدي Personalization يا شخصي سازي مي باشد، شخصي سازي يكي ديگر از بهترين روش هاي كسب اعتماد در مشتريان است. به ويژه اگر از پيشنهادات و انتقادات آن ها در شخصي سازي هاي وب سايت يا شبكه تبليغاتي خود استفاده كنيد. براي مثال خيلي از وب سايت ها با ايجاد نظرسنجي هاي مختلف از كاربران و مشتري هاي خود مي خواهند كه در طراحي سايت به آن ها ايده داده و يا پيشنهادات آن ها را مورد استفاده قرار مي دهند.
از اين طريق نه تنها به ده ها ايده و پيشنهاد جالب دست پيدا مي كنيد، بلكه اعتبار خود را پيش كاربران و مشتريان خود افزايش داده و براي نظرات آن ها ارزش قائل مي شويد. همين توجه شما باعث مي شود تا مشتريانتان به شما وفادار تر شوند. اگر اين موارد را به خوبي پياده سازي كنيد، خواهيد ديد كه حتي بدون حضور شما، مشتريان ثابت چطور به افزايش اعتبار و شهرت برند شما كمك خواهند كرد.
براي پيشرفت در اين زمينه، سعي كنيد كه تجربه كاربري مشتريان خود را در وب سايتتان بهبود بدهيد. تجربه كاربري مي تواند شامل طراحي هاي بنيادي و گرافيكي وب سايت شما باشد. از پيچيدگي ها پرهيز كنيد و از طراحي هاي سبك و گيرا بهره مند شويد تا كاربران با شوق و اشتياق بيشتري در وب سايت شما وقت بگذرانند.
از تظاهر كردن به چيزي كه نيستيد بپرهيزيد
از دلايل مهمي كه باعث مي شود تا اعتماد مشتريان شما سلب شود، عدم ثبات شما و تظاهر كردن هاي بي مورد است. خيلي از تجارت ها به اشتباه فكر مي كنند كه بايد از هر راهي كه مي توانند خود را به كاربران ثابت كنند. در اين مسير كه اغلب به زياده روي و اغراق منجر مي شود، كاربران و مشتريان متوجه مي شوند كه اين تلاش ها بي هدف بوده و آن تجارت صرفاً تظاهر به حرفه اي بودن مي كند اما در عمل چنين نيست. همين مورد كافيست تا كاربران به راحتي اعتماد خود را نسبت به تجارت مورد نظر از دست بدهند.
با توجه به اين موضوع، شما بايد از تعريف و تمجيدهاي بي دليل خود و برندتان خودداري كنيد. موفقيت شما بايد توسط عملكرد شما ثابت شود نه با گفته ها و ظاهرسازي هاي شما. اين مدل تظاهر كردن ها دليل اصلي شكست خوردن خيلي از تجارت هاي نسبتاً بزرگ بوده است. آن ها زمان و هزينه زيادي براي تبليغات اغراق آميز صرف كردند و در نهايت نه تنها جذابيت برند خود را از دست دادند، بلكه به خودنمايي بدون مدرك متهم شدند و در نتيجه شكست سنگيني را متحمل شدند.
البته براي جلب توجه كاربران راه هاي مشابه مناسبي وجود دارد. مثلاً در صورتي كه بخش جديدي به كار خود اضافه كرديد مي توانيد در يك مطلب در وبلاگ خود آن را با كاربران به اشتراك بگذاريد و يا مي توانيد سالگرد تأسيس تجارت خود را با يك دور همي و جشن ساده بين كارمندان برگزار كنيد تا از فعال بودن برند خود در نگاه كاربران اطمينان حاصل كنيد. همچنين مي توانيد داستان هاي برند خود را به صورت خلاصه در شبكه هاي اجتماعي به اشتراك بگذاريد تا از اين طريق كاربران را با ماهيت اصلي كار خود بيش از پيش آشنا كنيد. چنين كارهايي باعث ايجاد روابط تنگاتنگ و در نتيجه كسب اعتماد مشتريان خواهد شد.
برچسب: ،
ادامه مطلب